فاروق کیروندا: سال 2026 برای احزاب مخالف متخاصم خیلی زود است


آیا مخالفان در اوگاندا هرگز از تاریخ درس خواهند گرفت؟ شمارش از سال 1996، تا 2001، 2006، 2011، 2016، 2021 و اکنون تا 2026. انتقال ظاهراً مدت ها مورد انتظار از سوی رئیس جمهور یووری موسوینی، از مروجین خود طفره رفته است و در آینده نیز به انجام آن ادامه خواهد داد. چشم ها. این یک واقعیت است که 38 سال ریاست جمهوری موسوینی به دلیل نبوغ، درایت، قدرت اراده، بهره وری، مهارت های سازمانی و مسح خداوند اوست. روی دیگر سکه سیاسی «حقیر» مخالفان او در همین مقوله هاست. اپوزیسیون بیش از حد در مورد توانایی خود و نگرش رئیس جمهور Museveni نسبت به اوگاندایی ها دروغ گفته است. زمان داره بهشون میرسه!

تحولات کنونی در احزاب اصلی مخالف یعنی؛ FDC و NUP به ما یک نگاه اجمالی از آنچه در آینده نزدیک انتظار داریم ارائه می دهند. اگر به گروه های متفاوت تقسیم نشود، یا منفجر می شود یا هر دو، و هیچ راهی برای تضمین موفقیت سهامداران در هر تلاشی وجود ندارد. حتی بدون نگاه کردن به انتخابات، عملکرد یک سازمان سیاسی سالم، کارآمد و منسجم دستاوردی است که از نظر رقابت پذیری در میدان بازی دارای مزایایی است.

FDC در حال حاضر سایه ای از خود سابق خود است. ابتدا، سرلشکر موگیشا مونتو، که در مقطعی سازمان دهنده و رئیس اصلی آن بود، فرار کرد تا حزب خود، ANT را تأسیس کند. او چند کلاه گیس بزرگ و اعضای FDC را با خود آورد. هنگام خروج، او پیش‌بینی کرد که زمان بر خلاف اتهاماتی که به او وارد می‌شود، نشانه‌های واقعی در حزب مادرش را آشکار خواهد کرد.

پارسال وقتش رسیده بود! پس از وقفه‌ای که طی آن وانمود می‌کرد که علاقه‌ای به فعالیت‌های عمومی از جمله تحریم انتخابات 2021 ندارد، بسیگیه گروهی را در جاده کاتونگا (در کامپالا) رهبری کرد که فریاد می‌زد حزبی که او زمانی رهبری می‌کرد و در بلیت آن در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. چهار بار نفوذ کرد و پاتریک آموریات آبویه، رئیس فعلی حزب و پرچمدار ریاست جمهوری سال 2021، و ناندالا مافابی، دبیر کل، چیزی در مورد این توسعه می دانستند. او پشت صحنه انتخابات 2021 را افشا کرد که به حزب اجازه نداد برای هیچ کاری بهتر عمل کند. پیش از این، قدرتمندترین حزب اپوزیسیون توسط حزب جدید NUP، که در حال حاضر اکثریت مجلس را در اختیار دارد، اخراج شد. آموریات خود سوم شد در حالی که رئیس جمهور موسوینی به راحتی پیروز شد.

بسیدیه برای امریه مبارزات انتخاباتی انجام نداد و وقتی سال گذشته درباره چرایی شرکت نکردن خود در مبارزات انتخاباتی صحبت کرد، بهانه آن این بود که «پول های کثیف» وارد حزب شده و او نمی خواهد با آن ارتباط برقرار کند.

با این حال، با یا بدون پول، FDC در رتبه بندی خود سقوط کرده است و همانطور که ما صحبت می کنیم، اگر به دو قسمت تقسیم نشود، فقط یک معجزه خواهد بود – Besigye در حال مشورت در مورد چگونگی تشکیل یک حزب جدید است. اما خون بد به معنای واقعی کلمه بین حامیان او و جناح نایجانانکمبی در حال جوشیدن است. روز دیگر، آنها در مراسم تشییع جنازه فعال سارا اپرو در نگورا دعوا کردند.

آنها هر روز سخنان و اتهامات تلخی را رد و بدل می کنند و در عین حال لباس های کثیف خود را برملا می کنند که تنها باعث شرمندگی اعضای حزب و پشیمانی آنها از انتخاب خود می شود. در سال 2026، این بدان معنی است که آنچه از طرفداران FDC در سال 2021 پس از ظهور NUP و ANT باقی مانده است، دوباره بین Besigye و کسانی که از حزب رسمی خواهند ایستاد تقسیم خواهد شد.

از سوی دیگر، NUP، که FDC را برکنار کرد، نیز در آشفتگی قرار دارد و اعضای آن بین رئیس حزب کیاگولانی سنتامو (بابی وین) و LOP سابق ماتیاس موپوگا تقسیم شده‌اند. دومی به دریافت جایزه شایستگی “متهم” است و در موضع خود ایستاده و از خود دفاع می کند. امپوگا که از حزب دموکرات جدا شده است، ظاهراً به دلیل رویکرد معتدل خود، قبلاً مورد هدف جناح های رادیکال در NUP قرار گرفته است. بدون وجود بزرگان برای میانجیگری برخی از این اختلافات، NUP برای زنده ماندن از انشعاب داخلی مبارزه خواهد کرد. در شرایطی که ایجاد ساختارها و تدوین یک برنامه سیاسی مشخص به ریشه‌یابی کمک می‌کند، دعوا و دعوا قطعاً برعکس خواهد بود.

چرا پول در این احزاب اینقدر عامل آشفتگی است؟ این به دلیل عدم وجود برنامه و ایدئولوژی قوی برای متحد کردن اعضا و فروش به اوگاندایی ها است. فقدان ایده فضایی برای کم عمقی، شایعات، دسیسه، سوء ظن و نیش زنی ایجاد می کند که دستور العمل آن برای هر گروه سازمان یافته فاجعه بار است. اگر این روند ادامه پیدا کند، می دانیم چه کسی در سال 2026 درآمد زیادی نخواهد داشت.

رئیس جمهور موسوینی در مورد عملکرد احزاب سیاسی در جوامعی که هنوز در حال بهبود هستند، پیشگویی کرد و به ما هشدار داد. این بازی خطرناکی است که زمینه مساعدی را برای تفرقه بین مردم ما ایجاد می کند. اگر اعضای همان احزاب، همانطور که در NUP و FDC می بینیم، نسبت به یکدیگر ظالم باشند، چقدر نسبت به کسانی که به احزاب دیگر تعلق دارند، ظلم می کنند؟ چرا ما نمی توانیم از دوران پس از استقلال و اشتباهات جناح های سیاسی که به جای آرمان ملی برای منافع محدود کار می کردند، درس بگیریم؟

در فواصل مختلف تلاش هایی برای ایجاد ائتلاف و متحد کردن گروه های فشار صورت گرفته است. من همیشه پیش‌بینی کرده‌ام که چنین ائتلاف‌هایی نمی‌توانند دوام بیاورند، زیرا هیچ وجه مشترکی بین شرکای متحد وجود ندارد، زیرا پیش‌بینی می‌کنند که مبارزه برای برکناری رئیس‌جمهور موسونی از قدرت وجود داشته باشد. با هر یک از تلاش ها و ناکامی های آنها، اعتماد مردم به آنها از بین می رود و به سمت رئیس جمهور می روند. در حالی که ما صحبت می کنیم، درگیری های درونی در احزاب مخالف به نفع NRM پیش می رود. من شخصاً صف هایی از جداشدگان دریافت کرده ام که از من التماس می کنند که آنها را به رئیس جمهور برسانم، برخی با اسرار ظریف و جالب در مورد اینکه چرا از کشتی های در حال غرق شدن فرار می کنند.

سال 2026 برای احزاب مخالف متخاصم خیلی زود است. زمان نشان خواهد داد!

Thنویسنده معاون دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور اوگاندا است

مخاطب: kirundaf2@gmail.com

0776980486/0783990861

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com



Source link

دیدگاهتان را بنویسید