چرا کارخانه های تقطیر ارواح اسکاتلند بازگشایی می شوند؟


در سالن استراحت بازسازی شده پورت الن اسکاتلندی در جزیره ایسلی، با الهام از اسکاندیناوی، از برخی میهمانان با یک فنجان چای لاپسانگ که با کاج کوه‌های وو چین دود می‌شود، پذیرایی می‌شوند و سخنان شاعر سابق بریتانیایی را به یاد می‌آورند. این دقیقاً آن چیزی نیست که شما انتظار دارید در یک جزیره هبرید بنوشید، و مطمئناً زیارتگاهی برای صنعت تقطیر شیشه و فلز سیاه نیست. با این حال، پس از مدتی، همه چیز مشخص می شود: نکته اصلی این است که جوانه های چشایی خود را برای تجربه یک مالت تکی بسیار گران قیمت، صاف و معطر آماده کنید. پورت الن، متعلق به غول نوشیدنی چندملیتی Diageo، در سال 1983 به دلیل مازاد اسکاچ ناخواسته معروف به “دریاچه ویسکی” در نتیجه تولید بیش از حد و رکود جهانی بسته شد.

اکنون این تازه‌ترین کارخانه‌ی تقطیر است که به گروهی از تقطیرهای اسکاتلندی «شبح» که زمانی تعطیل شده بودند، می‌پیوندد که با یک دهه رونق تقاضا برای تک مالت‌ها، که به‌طور شگفت‌انگیزی ناگهان شروع به کاهش کرده است، بازسازی شده‌اند. بین بسته شدن و بازگشایی آن چهل سال بعد، پورت الن یک فرقه پیروانی در میان علاقه‌مندان به ویسکی ایجاد کرد، که ویسکی فوق‌العاده قوی را در چلیک‌های بطری‌های قدیمی قدیمی و پر استفاده دیدند و متوجه انواع چیزهای جالب و متنوع شدند. ، که با روح اتفاق افتاد.

به گفته روی داف، ویراستار Dramface.com، یک وب‌سایت و پادکست مستقل برای بررسی ویسکی، «موارد زیر برای این ویسکی‌ها، که بیشتر اوقات فوق‌العاده بودند» در نهایت به لطف بطری‌سازان مستقل و چند حامی قوی رشد کرد. این فقط یک تصادف بود. ویسکی تنها ماند و فراموش شد، به همین دلیل معجزه رخ داد. روح می توانست همانطور که در چلیک های (کمتر فعال) برای بلوغ بود بدرخشد و با افزایش سن و محیط اسکاتلند بهبود یافت.

پورت الن که یکی از اعضای مشهور باشگاه ارواح ویسکی است، سابقه ای طولانی دارد که به سال 1825 باز می گردد. موقعیت ساحلی آن در جزیره ایسلی، مقصدی محبوب برای دوستداران ویسکی در سراسر جهان، به جذابیت آن می افزاید. Brora Distillery، یکی از اعضای اصطبل Diageo، و Rosebank، در مرکز اسکاتلند در نزدیکی Falkirk، دو نفر دیگر هستند که اخیراً به طور کامل بهبود یافته‌اند. این فقط یک تصادف بود. ویسکی تنها ماند و فراموش شد، به همین دلیل معجزه رخ داد. آردبیگ، یکی دیگر از ویسکی‌های افسانه‌ای Islay، در بیشتر سال‌های دهه 1980 متوقف شد، اما پس از خریداری شدن توسط کارخانه تقطیر قاره‌ای Glenmorangie در سال 1997، بازگشتی تماشایی داشت. طبق گزارش ها، یک کاسه از Ardbeg 1975 در سال 2022 به یک پیشنهاد دهنده هنگ کنگ فروخته شد. برای 16 میلیون پوند (20 میلیون دلار)، بیش از دو برابر هزینه ای که Glenmorangie برای تقطیر و موجودی آن هزینه کرد.

مزایای بیدار کردن ارواح این شراب سازی های اسکاتلندی چیست؟

اینها مزایای بیدار کردن یک روح است. اما برای جمع آوری آنها پول زیادی لازم است.

هنگامی که احیای کارخانه تقطیر پورت الن اسکاچ برای اولین بار در سال 2017 اعلام شد، به دلیل همه گیری کووید-19، مسائل پس از برگزیت با قیمت و در دسترس بودن مصالح ساختمانی و کمبود ظرفیت کشتی، بیش از سه سال به تعویق افتاد. در حال حاضر این سردردها وجود ندارد. اکنون به‌عنوان دهمین کارخانه تقطیر اسکاتلندی Islay که کار می‌کند، ساختمان‌های قدیمی و جدید – که دومی با هنر مدرن با مضمون ویسکی آراسته شده‌اند – به کار بازگشته‌اند. این جزیره با بیش از 3000 ساکن دائمی، تنها 25 مایل (40 کیلومتر) طول و 8 مایل (13 کیلومتر) عرض دارد. تا سال 2030، ممکن است 14 عدد وجود داشته باشد که یک غلظت خیره کننده است. با چهار عکس براق مسی جدید که به عنوان فلور عجیب و غریب عمل می کنند، اتاق ثابت جدید در سراسر حیاط مانند یک گلخانه صنعتی بزرگ به نظر می رسد. دو عکس بزرگ از “ققنوس” کپی دقیقی از عکس هایی است که شهرت را برای پورت الن به ارمغان آوردند. جفت دوم کوچکتر برای ساخت خلاقانه ویسکی استفاده می شود.

Maltings، یک تجارت متعلق به Diageo که جو مالتینگ سفارشی را به پورت الن و دیگر کارخانه‌های تقطیر در جزیره اسکاتلند عرضه می‌کند، در پس‌زمینه قرار دارد و هوا را با عطر کارخانه آبجوسازی که از ذغال سنگ نارس استفاده می‌کند پر می‌کند و دود خاکستری کمیابی را منتشر می‌کند. با نگاه کردن به بیرون، چشم به تپه های Antrim در ایرلند شمالی و Mull of Kintyre در سرزمین اصلی اسکاتلند جلب می شود، زمانی که نه دلفین ها و نه کشتی های MacBrayne Caledonian بر فراز آب شناور هستند. وقتی آسمان صاف است، به راحتی می‌توانید قایق‌های بلند وایکینگ‌ها را ببینید که مانند گذشته به جلو و عقب پرتاب می‌شوند، زیرا در افق بسیار بزرگ به نظر می‌رسند.

پس از داخل شدن، ست چای انگیزه بیشتری ایجاد می کند. پس از سرو Hijiri Hojicha، چای سبز برشته شده از تامین کننده دربار امپراتوری ژاپن، مهمانان می توانند عطرهای مشابه را در یکی از عرقیات آزمایشی که مستقیماً از عرقیات تهیه شده است، زیر نظر یونجه تشخیص دهند. استاد تقطیر الکساندر مکدونالد.

با مقایسه دسته‌های جدید الکل، که تنها در 30 دقیقه تقسیم شدند، می‌توان پتانسیل کارخانه تقطیر اسکاتلندی را به عنوان مرکز نوآوری، به ویژه از نظر نحوه تنظیم دود ذغال سنگ نارس در فرآیند تقطیر مشاهده کرد. لیست کارهای مک دونالد در حال حاضر بیش از هزار آزمایش دارد که بسیاری از آنها به آزمایش هایی با پارامترهای مختلف از جمله تماس مس و ذغال سنگ نارس و همچنین طراحی محفظه های تقطیر نیاز دارند. فضای کیمیاگری با یک آزمایشگاه در محل و چیزی که فقط می‌توان آن را زمین بازی ویسکی «خودت انجام بده» نامید، بیشتر تقویت می‌شود. کارخانه تقطیر تاریخی اسکاتلند دارای سابقه نوآوری است – این کارخانه یکی از اولین کارخانه هایی بود که در اسکاتلند به آمریکای شمالی صادر کرد – و امیدوار است به اختراع خود ادامه دهد.

مک دونالد می افزاید: «ما باید یک شخصیت کلاسیک محبوب پورت الن را بازگردانیم، اما همچنین می خواهیم چیزهای جدیدی را امتحان کنیم. “تکیه به گذشته برای من کافی نیست.” در اتاق های دودی انبار، درام شماره دو، که مستقیماً از یک کالسکه در سال 1979 پر شده بود، دریچه ای به آن داستان باز می کند. مک‌دونالد از غار خالی صحبت می‌کند و یادآور می‌شود که روح 45 ساله نمایش خوبی از طعم سنتی پورت الن است، با میوه و ذغال سنگ نارس در مقابل پس‌زمینه‌ای نمکی متضاد است. این در مورد 20 بشکه تازه اولیه که تاکنون پر شده است صادق است. او دقیق است. نت های بعدی یک سنگ میخک را نشان می دهد، یک آب نبات سفت معمولی.

خبره‌های سطح بالای اسکاتلندی مخاطبین هدفی هستند که پورت الن می‌خواهد با استفاده از Atlas of Smoke Experience فقط برای قرار ملاقات جذب کند. این هتل برای پذیرایی از گروه‌های تا هشت نفر طراحی شده است و دارای برچسب قیمتی هنگفت در حدود 900 پوند (1120 دلار) است که گمان می‌رود به قیمت یک ناهار محلی و چشیدن طعم بندر الن جمینی، بندری 44 ساله باشد. الن دو بشکه متفاوت را کهنه کرد، هر کدام داستانی منحصر به فرد برای گفتن مهمانان داشت.

جمینی فقط به 274 جفت محدود شده بود تا بازگشایی کارخانه تقطیر اسکاتلند را جشن بگیرد. این کیت ها با قیمت 45000 پوند (حدود 57000 دلار) هر کدام، با قیمتی بیش از 800 پوند برای یک سرو معمولی 25 میلی لیتری در یک میخانه بریتانیایی فروخته می شوند. این قیمت تهاجمی را می توان معیاری برای موفقیت چشمگیر مالت تک در نظر گرفت. با این حال، برخی از جامعه ویسکی نگران هستند که این باید به عنوان یک علامت هشدار کهربایی در نظر گرفته شود که حباب در شرف ترکیدن است.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید