رئیس جمهور موسوینی در حالی که از DPP به خاطر ابتکار عمل به یاد مرحوم خوان کاگزی قدردانی می کند، می گوید: برای کشور خوب نیست که فرهنگ فراموشی داشته باشد.


رئیس جمهور یووری کاگوتا موسوینی از دفتر دادستان کل (ODPP) به دلیل ابتکار عمل برای تجلیل از دادستان عمومی فقید جوآن کاگزی تشکر کرده است..

«وقتی این سخنرانی‌های سالانه را به یاد جوآن سازماندهی می‌کنید، فرهنگ قدردانی از افرادی که خدمت می‌کنند و کمک می‌کنند ایجاد می‌کنید. فرهنگ فراموشی برای کشور خوب نیست، یک نفر می میرد، شما او را فراموش می کنید، بنابراین خیلی خوب است که هر سال این سخنرانی ها را برگزار کنید.

رئیس جمهور این سخنان را امروز در جریان هفتمین سخنرانی یادبود جوآن کاگزی در محل تشریفات کولا بیان کرد.

این سخنرانی به عنوان سکویی برای بزرگداشت زندگی و کار دستیار فقید مدیر دادستانی عمومی، کاگزی است که در شامگاه 30 مارس 2015 در کیواتولا در حومه شهر در حضور فرزندانش در اتومبیل خود به ضرب گلوله کشته شد. کامپالا.

به گفته رئیس جمهور موسوینی، مرحوم کاگزی ظاهراً قبل از مرگ خود برای اولین بار از سوی برخی از تروریست ها که پیام هایی برای وی ارسال کرده بودند، تهدید شده بود که اگر وی از آزار و شکنجه جدی آنها دست برندارد، به او آسیب خواهند رساند.

“این چیزی است که به من گفته شد و او برای او گفت من نمی توانم سازش کنم… این کاری است که افراد فاسد انجام می دهند، آنها می خواهند بخش تحقیقاتی دولت و بخش قضایی دولت را در دست بگیرند. شما CID، DPP و قوه قضائیه را به خطر می اندازید، سپس مصونیت می گیرید، مصونیت دارید، در نهایت مانند برخی از کشورهای آمریکای جنوبی می شوید که می توان یک نفر را کشت و هیچ کاری نمی توان کرد. چرا؟ زیرا جنایتکاران به پلیس نفوذ کرده اند. به سیستم قضایی و دادستانی نفوذ کرد. به همین دلیل است که تروریست ها در اینجا دقیقاً به دنبال آن بودند.”

او همچنین از DPP خواست تا تیم خود را که پرونده بمب گذاری سال 2010 را مدیریت کرده بودند، بازرسی کند، زیرا ممکن است به خطر افتاده باشد.

فکر می‌کنم با بعضی‌ها صحبت شد و با جدیت دنبال شدند، اما جوآن نپذیرفت. متأسفانه ما از آن خبر نداشتیم، بنابراین او را کشتند. حالا قاتلان اشتباه کردند و این دقیقاً همان چیزی است که در تاریخ اوگاندا در دهه 1960 اتفاق افتاد که به رهبران سیاسی آن زمان گفتیم لطفاً اجازه دهید در مورد آن صحبت کنیم، آنها گوش نکردند و در نهایت مجبور شدیم با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم. مثل ما که کاملا غیر ضروری بود. در این مورد، قاتلان کاگزی فکر می کردند که باهوش هستند. من می دانم که رئیس دادگستری به ما دستور داده است که آنها را مظنون خطاب کنیم. اکنون این مظنونان فکر می کردند که باهوش هستند، اما آنها اشتباه محاسباتی کردند، ما آنها را داریم و بسیاری از کسانی که آنها را از کنگو فرستادند مرده اند، ما آنها را کشتیم.”

ژان کاگزی زندگی می کند زیرا ما او را به یاد می آوریم، زیرا او می میرد. همه ما خواهیم مرد اما سوال این است که شما چگونه خواهید مرد؟ آیا با انجام یک کار خوب می میرید یا یک کار بد؟ ما جوآن را به خاطر می آوریم زیرا او برای حقیقت دفاع کرد. برخی از کسانی که او را کشتند قبلاً مرده اند زیرا ما آنها را در کنگو کشتیم. مشکل ما این است که اگر هنوز مسلح هستید، شما را می کشیم حتی اگر هنوز مظنون باشید. پس اگر می‌خواهید مظنون خوبی باشید، بیرون بروید و تسلیم شوید. اگر شما بیرون بیایید و از جنگل ها به کنگو تسلیم شوید، آنها وضعیت موقت مظنونی را خواهند داشت که قانون به آنها می دهد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور موسوینی تاکید کرد که به منظور تقویت فرهنگ کشور در تجلیل از جان باختگان در راه انجام وظیفه، دست اندرکاران باید از خانواده های قربانیان حمایت کنند تا روحیه میهن دوستی را ترویج کنند.

«آنچه می تواند از بزدلی حمایت کند این است که کسی بگوید اگر من بمیرم خانواده ام فراموش می شوند. من هنوز بچه های کوچک دارم. مواظب باشم نمردم و آنها آسیب نبینند. این بدان معناست که من و شما که زنده می‌مانیم باید از خانواده‌های کسانی که در راه عدالت جان باخته‌اند مراقبت کنیم.»

رئیس‌جمهور همچنین از فرزندان مرحوم کاگزی به خاطر بهره‌گیری از حمایت‌های دولت برای برتری در تحصیل تشکر کرد.

«وقتی از بوته‌ها آمدیم، مدارس ارتش را ساختیم که در آن فرزندان سربازان و جانبازان رایگان به مدرسه می‌روند، و ایده از آن افراد بود، برخی هنوز در حال خدمت هستند و برخی دیگر مرده‌اند، اما بگذارید این نهاد رسیدگی کند. فرزندان کشته شدگان و اگر نمی کنید وطن پرستی مردم را خدشه دار می کنید و خوشحالم که ما از بچه های کاگزی مراقبت کرده ایم. او به عنوان یک مبارز آزادی درگذشت.”

رئیس جمهور موسوینی همچنین به مردم اوگاندایی اطمینان داد که دولت مظنونان قتل دادستان فقید را دارد.

از سوی دیگر، مدیر بخش تحقیقات جنایی (CID)، AIGP تام ماگامبو به رئیس جمهور گفت که آنها سرنخ های خوبی در مورد افرادی دارند که به مظنونان برای کشتن خانم کاگزی پول پرداخت کردند.

جناب، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که ما نسبت به افرادی که به این افراد پول پرداخته‌اند و آنها را بدرقه کرده‌اند، رهبری خوبی داریم و جناب عالی، ما به شما اطلاع می‌دهیم. اکنون ما آنها را می شناسیم.» AIGP Magamba در پاسخ به سوالی از رئیس جمهور Museveni گفت که آیا CID اکنون افرادی را که مظنونان را فرستاده اند می شناسد.

من در شکار این افراد شرکت کردم، اما یادم می‌آید این افراد می‌گفتند که توسط عده‌ای فرستاده شده‌اند. شما افرادی را دارید که آنها را فرستادند. مظنونین؟” – از رئیس جمهور پرسید.

رئیس جمهور موسوینی همچنین به سازمان های امنیتی نسبت به ضرب و شتم مظنونان هشدار داد زیرا ممکن است اعتراف کنند تا از اقدام علیه آنها جلوگیری کنند.

او گفت: «در واقع، در این صورت، شما در نهایت دنبال مقصر واقعی نمی روید و دنبال آن فردی می روید که فقط به این دلیل که در شرف مرگ است، گفت: «من تنها هستم».

در همین مراسم، رئیس‌جمهور همچنان به دادستان‌های ایالتی اطمینان داد که دولت حل مشکلات اجتماعی و خانگی آنان را آغاز کرده است.

کسانی که می گفتند وکالت در ایالت فایده ای ندارد، در آینده متوجه می شوند که در اتوبوس دیر آمده اند.»

رئیس مجلس، ر. آنیتا آمونگ محترم گفت که آنها برای تجلیل از مرحوم کاگزی که یک بانوی بزرگ و خدمتکار اوگاندا بود گرد هم آمدند.

او بهای گزافی را برای خدمات مجدانه به این کشوری که آن را خانه می نامید، پرداخت. جوآن کاگزی یکی از دادستان‌های فداکار بود که کارش در 30 مارس 2015 خاتمه یافت. ما امروز در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا میراثی را که جوآن از خود به جا گذاشته است و برای الهام بخشیدن و تأثیرگذاری در امر عدالت در کشورمان که جناب عالی مجدانه و مجدانه رهبری کرده‌اید، جمع شده‌ایم. سخنران گفت: ما از شما قدردانی می کنیم.

قاضی رئیس، عالیجناب، آلفونس اوینی دولا از DPP برای سازماندهی یادبود نهادی که مرحوم کاگزی شایسته آن بود، تشکر کرد.

من قاضی پرونده بمب گذاری سال 2010 بودم که مرحوم کاگزی به عنوان دادستان به آن رسیدگی می کرد. من بسیار خوشحالم که می شنوم که برخی افراد به خاطر قتل او دستگیر شده اند، اما اجازه دهید خیلی واضح بگویم که کسانی که دستگیر شده اند قاتل خوان کاگزی نیستند، بلکه مظنون هستند. افرادی که پرونده آنها در دادگاه است و حق برائت دارند. قاضی دولا گفت که روند قانونی پیگیری خواهد شد.

«تخطی شما، قتل خوان کاگزی حجابی را که در زندگی مدرن ما داریم را آشکار می کند. وی افزود: در شرایط آفریقا، گرفتن جان زنان حتی در جنگ غیرقابل تصور است.

مدیر دادستان عمومی، خانم جین فرانسیس آبودا، مرحوم جوآن کاگزی را به عنوان یک دادستان ایده آل که به اجرای عدالت علاقه داشت، توصیف کرده است.

او گفت که مرحوم کاگزی در حین انجام وظیفه جان باخته است و او به پرونده های مطرح در کشور مانند اگری کینگی، اکبر گودی و دیگران رسیدگی کرده است.

او در ایجاد واحد جنایات بین‌المللی وزارت اجرای قانون نقش داشت. همانطور که ممکن است به خاطر داشته باشید، جناب عالی، قبل از شلیک گلوله، او در حال رسیدگی به پرونده بمب گذاری کامپالا در سال 2010 بود. در مقابل این پس‌زمینه است که ما اینجا جمع می‌شویم تا زندگی و کار جوآن کاگزی را گرامی بداریم.» خانم آبودا خاطرنشان کرد.

«سخنرانی یادبود امسال برای ما اهمیت بیشتری دارد زیرا در 6 نوامبر 2023، چهار مظنون مرتبط با قتل وحشیانه جوآن به دادگاه معرفی شدند. از تلاش و توصیه های بی دریغ جناب عالی برای دستگیری این مظنونان سپاسگزاریم. از طریق جناب عالی، DPP از این فرصت استفاده می کند تا از خدمات امنیتی برای کمک ارزشمند آنها در تحقیقات در مورد پرونده جوآن تشکر کند.

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com



Source link

دیدگاهتان را بنویسید