فاروق کیروندا: ما باید از تجار به خاطر اعتصاب مسالمت آمیز EFRIS تشکر کنیم


بسیاری از مردم نمی توانند بین اعتصاب، اعتراض، تظاهرات، اقدام توده ای و شورش تمایز قائل شوند. دلیل آن این است که در هر دو مورد، تعداد زیادی از مردم نسبت به یک شکایت خاص ابراز ناراحتی می کنند. آنها ابزارهای خود را زمین می گذارند، خدماتی را که ارائه می دهند خاموش می کنند و آشکارا به وضعیت خود توجه می کنند. اعتصابات یا تظاهرات یک حق انسانی، قانونی و غیرخشونت آمیز است. از سوی دیگر، شورش اعتراضی خشونت آمیز است که منجر به مرگ، جراحت یا ویرانی می شود. شورش های دسته جمعی معمولا توسط بازیگرانی با انگیزه های پنهان سازماندهی می شوند و آشوبگران معمولا توسط دست یا مغز متفکر نامرئی تحریک می شوند.

اقدام اخیر بازرگانان (اعضای جامعه تجاری) در کامپالا و اطراف آن برخلاف اقدامات جمعی قبلی که در شهر شاهد بودیم، غیرخشونت آمیز بود. شورش های مابیرا قطعاً خشونت آمیز بود. اعتراضات در بازار ناکاسرو خشونت آمیز بود، آنها شورش بودند. اقدامات شخصیت های سیاسی در نوامبر 2020 شورش های دسته جمعی و منجر به تلفات جانی شد. اعتراضات دیگر مانند A4C و سایر اعتراضات تحت نام های رمز، شورش بودند.

شورش ها معمولاً در نتیجه تحریک و انتشار پیام های ناهماهنگی که برای سردرگمی مردم طراحی شده اند رخ می دهد. دستور کار اغلب نامشخص است یا در سیاست پیچیده می شود تا به آن نفوذ بیش از حد به قصد تضعیف دولت بدهد.

در غیاب هماهنگی و تعامل روشن با ذینفعان مختلف، عناصر مشکل‌ساز ظاهر می‌شوند، کنترل عملیات انبوه را به دست می‌گیرند، شروع به ایجاد ویرانی می‌کنند، درگیری مستقیم با سایر شهروندانی که در حال انجام کار خود هستند و همچنین با پرسنل امنیتی که وظایف عادی خود را انجام می‌دهند وظایف سفارش هر گونه تلاش برای مهار وضعیت به عنوان خودسری دولت تلقی می شود که باعث تحریک و درگیری بیشتر می شود. مرز باریکی بین شورش ها و قیام های توده ای وجود دارد که می تواند منجر به تغییر رژیم شود، و معمولاً این همان چیزی است که شورشیان به دنبال آن هستند. نه برای رسیدگی به یک شکایت خاص، بلکه سرمایه گذاری بر نارضایتی عده ای برای دستیابی به اهداف نامرتبط دیگر.

معامله گران «علیه» دریافت ها و صورتحساب های مالی الکترونیکی (EFRIS) به وضوح علت نارضایتی خود را شناسایی کرده اند و آن را از طریق انجمن های مربوطه خود از جمله انجمن بازرگانان شهر کامپالا (KACITA)، تثبیت کننده های بار اوگاندا، تاجران برنج کامپالا و فدراسیون اعلام کرده اند. انجمن های بازرگانان اوگاندا (FUTA). آنها آشکارا نگرانی های خود را در مورد اینکه EFRIS چندین چالش ایجاد می کند، به ویژه اینکه شامل هزینه های بالای انطباق است، اینکه اکثر معامله گران نمی دانند سیستم چگونه کار می کند، و اینکه این سیستم برای همه معامله گران، خواه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده هستند یا خیر، اعمال می شود، ابراز کردند. کامل! مشکل شناسایی می شود، جستجو برای راه حل آغاز می شود! این است که چگونه یک جامعه متمدن کار می کند، نه بیرون آمدن از آبی و غارت شهرها، آتش زدن لاستیک ها، شکستن ساختمان ها و درگیر کردن رهگذران در دعوا.

این یک مشکل بزرگ در این کشور بوده است که مردم به جای اینکه در مورد چیزی که آنها را آزار می دهد صحبت کنند، سریع وارد یک رویارویی عمومی می شوند. وقتی صحبت از مالیات می شود، حمله فیزیکی به مردم یا تخریب اموال چگونه به مسائل کمک می کند؟ اگر امتداد جاده بد است، چگونه سوزاندن لاستیک روی آسفالت یک جاده خوب را از بین می برد؟

زمان آن فرا رسیده است که ما به عنوان یک شهروند، زمانی که ناامیدی خود را ابراز می کنیم و از صاحبان قدرت درخواست اقدام می کنیم، مسئولیت کامل را بپذیریم. اوگاندا کشوری دموکراتیک است که صدای ستمدیدگان و آزرده‌شدگان در آن شنیده می‌شود. ما مجلس، شوراهای محلی، کابینه، فضای رسانه ای بزرگ داریم. هر مشکلی را می توان مدنی مطرح کرد و حل می شود.

در واقع، حتی تحصن EFRIS، اگرچه مسالمت آمیز بود، اما غیر ضروری بود. چرا؟ وقتی بازرگانان فروشگاه‌های خود را بستند، کالاهای خود را از دست دادند – کالاهای موجود در انبار ممکن است فاسد شوند، مالکان همچنان تقاضای اجاره دارند، به مشتریان خدمات ارائه نمی‌شود، و اقتصاد در طول کل زنجیره ارزش کند شد. مزیت اعتصاب، همانطور که قبلا ذکر شد، عدم خشونت بود و همچنین بستری برای بحث در مورد برخی از این موضوعات ایجاد کرد.

سوالات در مورد EFRIS در زمانی مطرح شد که تعدادی از اقدامات برای افزایش درآمدهای مالیاتی انجام شد، بنابراین بسیاری به اشتباه EFRIS را به عنوان نوعی مالیات در نظر گرفتند، در حالی که این فقط یک سیستم است که برای ردیابی مطابقت مالیاتی استفاده می شود و در نظر گرفته شده برای نظارت بر پرداخت ارزش است. مالیات افزوده (VAT) و تسهیل حسابداری دقیق تراکنش های تجاری. مجدداً، اعتصاب همچنین نیاز به اطلاع رسانی کافی مردم را در مورد تغییراتی که در حال وقوع است، مطرح کرد. نباید به «راه‌حل‌ها» سیلی زد، بدون اینکه به آن‌ها آموزش داده شود، زیرا به‌ویژه در زمینه مالیات، مالیات روز وجود ندارد که هرگز شیرین نباشد. این همیشه یک قرص تلخ است که برای مقبولیت بهتر باید با شیرین کننده ها بسته بندی شود. در حال حاضر، URA باید تعامل خود را با مشتریان افزایش دهد و اطلاعاتی را در اختیار آژانس‌های شریک قرار دهد تا به عموم مردم توضیح دهند که در مورد چیست، مانند RDCهایی که برای توضیح برنامه‌های دولتی اقدام می‌کنند.

EFRIS یک سیستم پیشرفته است که قبلاً در کشورهایی مانند تانزانیا و رواندا استفاده می شود. از جناب رئیس جمهور تشکر می کنم که با شنیدن سخنان تجار، توجه به دغدغه های آنان، جلوگیری از برخی اقدامات ارائه شده توسط مالیات داران و وعده حضور در سطح وسیع تر، از تجربه، قدمت، درایت و روح خود برای مردم استفاده کرد. معامله گران به زودی مستقیماً از آنها بشنوند. حکومتی مردم مدار و پاسخگو است. اگر تاجران قبل از اعتصاب گوش رئیس جمهور را می‌خواستند، می‌دانم که او هم با همین توجه به حرف‌هایشان گوش می‌داد.

وقتی دیدم دکتر بسیگیه به معرکه پیوست و سعی کرد مانع از تعامل معامله گران با رئیس جمهور شود، نگران بودم که دستور کار معامله گران از بین برود، اما خوشبختانه حواسشان پرت نشد. این تاجران کمک زیادی به اقتصاد ما می کنند و بر اساس خطوط فرقه ای تقسیم نمی شوند. آنها باید در انجام کسب و کار در محیطی مساعد و عاری از بی قانونی و دخالت های ناروا حمایت شوند. این چیزی است که رئیس جمهور روی آن کار می کند!

Thنویسنده معاون دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور اوگاندا است

تماس: kirundaf2@gmail.com

0776980486/0783990861

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com



Source link

دیدگاهتان را بنویسید