موسوینی توضیح می دهد که چرا دولت بر گاو، شیر، ذرت و سایر محصولات کشاورزی مالیات نمی دهد


سخنران آمونگ بر دیدگاه خود تاکید کرد و گفت: من بیش از 2000 گاو دارم و مالیات نمی پردازم و هیچکس از من نمی پرسد که چقدر از آنها درآمد دارم. پایه مالیاتی باید متنوع باشد، نه اینکه برای تجار سنگین باشد. بسیاری از مردم گاوهای زیادی دارند و دولت باید به فکر مالیات گرفتن از آنها باشد.”

اظهارات او به دنبال بسته شدن مغازه ها در چند شهر در هفته گذشته به دلیل اختلاف نظر بین اداره درآمد اوگاندا (URA) و صاحبان مغازه ها بر سر معرفی سیستم دریافت و صورتحساب مالی الکترونیکی (EFRIS) بود.

اگرچه برخی از رهبران ادعاهای رئیس مجلس را رد کرده اند و به این معنا هستند که آنها در حال پرداخت مجوز هستند، اما در بیانیه روز گذشته رئیس جمهور موسوینی قاطعانه اشاره کرد که برخی از بخش ها مالیات نمی گیرند زیرا دولت می خواهد یک نیروی تولیدی قوی ایجاد کند.

«آیا درست است که همه صنایع مشمول مالیات هستند؟ پاسخ «اصلاً نه» است. اگر موز، دام، شیر، دانه قهوه و غیره می خرید. از اوگاندای جنوب غربی و آنها را به کامپالا بیاورید، آیا مالیات می دهید؟ پاسخ منفی است، به جز هزینه مجوز تجارت. اگر ذرت از Mubende، سیب زمینی شیرین از Teso، سیب زمینی ایرلندی از Sebei، Sim Sim از Kitgum، پرتقال از Teso و غیره بخرید، آیا مالیات می پردازید؟ پاسخ منفی است. بنابراین هیچ مالیاتی برای خرید و فروش محصولات وجود ندارد.»

رئیس جمهور همچنین گفت: مالیات بر کالاهای فرآوری شده و فرآوری نشده دریافت نمی شود زیرا این گونه مالیات ها لغو شده است.

«آیا وقتی چیزی را بیرون می آورید – فرآوری شده یا فرآوری نشده، مالیاتی وجود دارد؟ پاسخ منفی است. ما مدت ها پیش عوارض صادرات قهوه را لغو کردیم. بنابراین مالیات صادراتی وجود ندارد. اگر ماشین آلات، دارو یا مواد اولیه وارد می کنید، آیا مالیات می پردازید؟ پاسخ منفی است. چرا همه این فعالیت ها از مالیات معاف هستند؟ این به این دلیل است که ما می خواهیم kweziimba (خودمان را بسازیم). ما همه آن bitambuza omusayi gwaffee (گردش خون مانند خرید و فروش محصولات اوگاندا یا ebituzamu omsaayi (تزریق خون – تجهیزات تولید، مواد خام و غیره) را تشویق می کنیم.

تاجران اوگاندایی در صنایع مختلف تأثیر مخرب مالیات های بالا را بر تجارت خود پنهان نکرده اند. بسیاری ادعا می کنند که به دلیل بار مالیاتی فزاینده اداره درآمد اوگاندا (URA) برای تامین هزینه های زندگی خود با مشکل مواجه هستند.

این مالیات ها اغلب حاشیه سود آنها را کاهش می دهد و پرداخت هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری های مرتبط با توسعه را برای آنها دشوار می کند. در نتیجه، خطر واقعی تعطیلی مشاغل وجود دارد که بیکاری را افزایش می دهد و رشد اقتصادی را متوقف می کند.

علاوه بر این، مشکل فرار مالیاتی که به ویژه در بخش غیرسازمان‌یافته شایع است، جمع‌آوری مالیات را برای دولت دشوار می‌سازد. بسیاری از شرکت‌ها در اقتصاد غیررسمی از استراتژی‌های مختلفی برای اجتناب از پرداخت مالیات استفاده می‌کنند، از جمله اینکه درآمد خود را کمتر اعلام کنند یا کاملاً آفلاین شوند. این به طور غیرمنصفانه به ضرر مشاغلی است که تمام هزینه مالیات را می پردازند، در حالی که دولت را از پول بسیار مورد نیاز محروم می کند.

اوگاندا به دلیل نرخ های مالیاتی بالا و فرار مالیاتی گسترده، نیاز فوری به اصلاحات مالیاتی قابل توجه دارد. حتی زمانی که دولت برای بهبود انطباق و افزایش پایه مالیاتی از طریق سیاست هایی مانند اجرای قوی تر و کاهش معافیت ها تلاش می کند، باید تعادل خوبی برقرار شود. اجرای بیش از حد ممکن است شرکت‌های بیشتری را به بخش غیررسمی سوق دهد و بر مشاغلی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند فشار بیشتری وارد کند و چرخه فرار مالیاتی را گسترش دهد. برعکس، مالیات های بیش از حد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

پرداختن به این چالش ها مستلزم یک استراتژی چندوجهی است که علاوه بر ساده سازی سیستم مالیاتی و کاهش بار مالیاتی بر شرکت ها، شامل ابتکارات آموزشی و اطلاع رسانی است. اوگاندا می تواند با ایجاد فضای کسب و کار مطلوب و اجرای سیاست های مالیاتی منصفانه و عادلانه در همه بخش ها، به رشد پایدار دست یابد و پتانسیل کامل اقتصادی خود را به فعلیت برساند.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید