در صورت ادغام با وزارت کار و حمل و نقل، دولت 227 میلیارد کرون برای جبران اخراج های احتمالی کارکنان UNRA هزینه خواهد کرد.


اگرچه این ادغام هنوز اتفاق نیفتاده است، اما نمایندگان مجلس در روز سه‌شنبه نشانه‌های احتمالی مبنی بر اینکه این ادغام می‌تواند بسیار پرهزینه باشد را آشکار کردند و تردیدهایی را در مورد دوام و اثربخشی آن ایجاد کرد.

بیش از چهار سال است که دولت در حال بررسی ساده‌سازی آژانس‌ها بوده است، فرآیندی که مستلزم اصلاحات قانونی است، زیرا اکثر آژانس‌های تحت تأثیر یک قانون پارلمان ایجاد شده‌اند.

بر اساس لایحه ای که ویلسون مورولی موکاسا وزیر خدمات ملکی در پارلمان ارائه کرده است، UNRA، NAADs، UCDA، بنیاد توسعه پنبه (CDF) و NITA-U برای انحلال و واگذاری وظایف خود به وزارتخانه های مادر توصیه می شوند.

دفتر خدمات ثبت نام اوگاندا (URSB) مسئولیت ثبت ازدواج را به سازمان ملی شناسایی و ثبت (NIRA) منتقل می کند، در حالی که هیئت ملی جمعیت و هیئت ملی برنامه ریزی فیزیکی در سازمان برنامه ریزی ملی گنجانده می شوند.

با این حال، نمایندگان مجلس در طول جلسه عمومی روز سه شنبه بر پیامدهای مهمی که در صورت ادغام UNRA و وزارت کار و حمل و نقل ممکن است با آن مواجه شود، تاکید کردند.

اولین بار توسط وزیر کار و حمل و نقل، ژنرال ادوارد کاتومبا وامالا، که زیبایی این ازدواج را به مجلس نمایندگان اطلاع داد، معرفی شد. ژنرال کاتومبا با اشاره به اینکه این ادغام هزینه های دستمزد دولت را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: در صورت وقوع، دولت بیش از 39 میلیارد کرون در دستمزد ماهانه صرفه جویی خواهد کرد. چه پولی مصرف خواهد شد تا از این پول برای ساخت جاده ها برای نجات مردم اوگاندایی از چاله ها استفاده شود.

«سطوح کارکنان فعلی سه سازمان در مجموع شامل 1544 نفر دائمی، اقتضایی، قراردادی و مدیریت ارشد است که مجموعاً 71 میلیارد ریال درآمد دارند. وزارت کار 544 نفر شاغل دارد و حقوق و دستمزد آن 17 میلیارد لایی است. پرسنل در صندوق راه 36 نفر است که زیاد نیست، صندوق حقوق UNRA عرض 71 میلیارد است. اگر همه این کارمندان را با شرایط خدمات کشوری استخدام کنیم، فقط 39 میلیارد ریال در حقوق در ماه صرفه جویی خواهیم کرد، البته دیگر هزینه های اضافی را هم ذکر نکنیم. کاتومبا گفت که این صرفه جویی بسیار بزرگی برای این دولت است و این پول می تواند بسیاری از جاده ها را در کشور بسازد، هم مرام و هم آسفالت.

وی همچنین افزود که این ادغام فرماندهی و کنترل مؤثر را تسهیل می‌کند و این امر ارائه خدمات مؤثر را افزایش می‌دهد. ژنرال کاتومبا به مجلس نمایندگان اطلاع داد که منابع دولتی باید در جستجوی حداکثر تأثیر متمرکز و اولویت بندی شوند. به همین دلیل است که وزارت کار تمام پرسنل UNRA را که مایل به ارائه خدمات به این کشور با شرایط خدمات عمومی در این وزارتخانه هستند جذب کرده است، بنابراین ترسی که قبلاً از ایجاد بیکاری ابراز شده بود وجود ندارد زیرا کارگران UNRA جذب خواهد شد.

کاتومبا با اصرار بر اینکه دولت از بار مالی هزینه‌های غیرضروری و طاقت‌فرسا بر UNRA رها شود، از نمایندگان مجلس خواست از طرح لغو UNRA و صندوق جاده اوگاندا حمایت کنند.

برای بازسازی و سازماندهی مجدد این سازمان ها و ادارات دولتی، ما می خواهیم ساختارهای متورم و ابهامات عملکردی در دولت را از بین ببریم. آژانس‌ها ساختارهای پف کرده‌ای را اداره می‌کنند که به دستورات عمل نمی‌کنند و خزانه‌ها را تخلیه می‌کنند، که یکی از اهداف کاهش هزینه‌ها را شکست می‌دهد. ژنرال کاتومبا گفت: کشور ما با وضعیتی مواجه شده است که باید بسیار مقتصد باشیم و در حال حاضر فریادهایی برای اصلاحات در تمام بخش های این کشور می شنویم.

با این حال، کمیته زیرساخت های فیزیکی مجلس به قوه مقننه و مجریه هشدار داد که انحلال UNRA می تواند باعث تاخیر در تکمیل پروژه شود. این کمیته بر اهمیت تداوم UNRA تاکید کرد و به انجام ماموریت تاسیس آن اشاره کرد.

دن کیموشو از قانونگذار شهرستان کازو که همچنین رئیس کمیته است، این نکته را تقویت کرد و گفت که ظرفیت فعلی UNRA قادر به برآورده کردن الزامات زیرساختی اوگاندا نیست که شامل جاده‌های عوارضی، مسیرهای دوگانه، پل هوایی و سازه‌های اصلی پل مانند پل روی نیل است. وی از تقویت UNRA به جای جابجایی آن حمایت کرد و تاکید کرد که دانش تخصصی و مدیریت موثر برای اجرای پروژه های بزرگ ملی ضروری است.

“انتظار می رود اهمیت UNRA در آینده مهم تر شود زیرا تعداد بیشتری از این پروژه های پیچیده برنامه ریزی شده از طریق مشارکت های دولتی و خصوصی اجرا می شوند. کمیته همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از پروژه‌ها تحت UNRA از طریق وام تامین می‌شوند، که در توافق‌نامه‌های بین دولت اوگاندا و وام‌دهندگان مشخص می‌شود که UNRA آژانس مجری آن است. تغییر بخش اجرایی مستلزم مذاکرات مکرر است که نتیجه و مدت آن غیرقابل پیش بینی است.

کیموشو هشدار داد که اثرات مخرب عقلانی‌سازی می‌تواند باعث شود که دولت در اجرا و تکمیل پروژه‌ها با مشکل مواجه شود. در حالی که او اذعان داشت که UNRA هنوز با مشکلاتی از جمله ناکارآمدی سازمانی و مسائل حاکمیتی مواجه است، او خواستار لغو این آژانس شد و بر اهمیت تداوم آن در توسعه شبکه راه های ملی اوگاندا تاکید کرد.

وی در حمایت از رد ادعای دولت مبنی بر اینکه وجود UNRA فشار مالی بر منابع عمومی وارد می‌کند و بار هزینه‌های غیرضروری را افزایش می‌دهد، به 75 میلیارد کرون درآمد عوارض جمع‌آوری شده توسط UNRA از بزرگراه کامپالا-انتبه که واریز می‌شود اشاره کرد. در صندوق تلفیقی پس از پرداخت هزینه های عملیاتی و نگهداری. وی همچنین خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود این درآمد پس از تکمیل بزرگراه بوسهگا-مپیگی افزایش یابد.

او در مورد حقوق و دستمزد متورم در UNRA گفت; همان وزارتخانه در حال حاضر نمی تواند نشان دهد که پاداش جذاب ارائه شده توسط UNRA مشکل ساز است. علاوه بر این، مشکل نابرابری در حقوق به UNRA محدود نمی شود، بلکه کل خدمات ملکی را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی در ادامه به مجلس اطلاع داد که هزینه اضافی 227 میلیارد و 240 میلیون ریال به مالیات دهندگان تحمیل خواهد شد تا غرامت تمام کارکنان UNRA که در صورت تصویب تصمیم انحلال این آژانس توسط نمایندگان مجلس برکنار می شوند، جبران شود.

گواهی تأثیر مالی 11.562 میلیارد کرون به عنوان کمک نهایی برای کارکنان UNRA ذکر شد، اما از تعاملات مشخص بود که UNRA 227.24 میلیارد کرون را به عنوان دستمزد اخراج کارکنان درخواست خواهد کرد. اینها هزینه های هنگفتی هستند که صرفه جویی های ادعایی ناشی از ادغام را کاهش می دهند. همچنین تحمل این هزینه‌های غیرموجه در شرایطی که بدهی‌های انباشته پیمانکاران باید پرداخت شود، غیرعملی است.»

طرح دولت برای انحلال UNRA با مخالفت نمایندگان مجلس در مورد بسته غرامت بزرگ پیش بینی شده برای کارکنان UNRA که پس از ادغام بیکار شده بود، مواجه شد. در پاسخ، ژنرال کاتومبا برای ارائه نسخه های به روز لایحه اصلاحیه سازمان راه های ملی اوگاندا در سال 2024 زمان بیشتری درخواست کرد.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید