حکیم کیشوا: تاجران اوگاندا و مبارزه برای مالیات عادلانه: موسوینی باید درخواست آنها را برای اقتصاد پایدار بشنود


بر کسی پوشیده نیست که مالیات بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری است. این یک منبع عمده درآمد برای دولت است که از این بودجه برای ارائه خدمات و زیرساخت های اساسی به شهروندان خود استفاده می کند. با این حال، زمانی که مالیات بیش از حد و سنگین می شود، می تواند تأثیر مخربی بر تجارت و در نهایت کل اقتصاد داشته باشد. این وضعیتی است که تاجران در اوگاندا با آن دست و پنجه نرم می کنند که با مالیات بیش از مضاعف دست و پنجه نرم می کنند.

اعتراضات اخیر بازرگانانی که مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود شده‌اند، مشکل مالیات مضاعف را که سال‌ها گریبانگیر کشور شده است را روشن می‌کند. بازرگانان در اوگاندا باید مبالغ سرسام آور مالیات را هنگام واردات کالا بپردازند. این شامل 30٪ مالیات بر واردات، 6٪ مالیات در مبدا، 18٪ مالیات بر ارزش افزوده، 2.5٪ عوارض و 1.5٪ هزینه زیرساخت است. این بدان معناست که تجار در مجموع 58 درصد مالیات کالاهایی را که وارد کشور می کنند پرداخت می کنند.

یکی از دلایل اصلی چنین بار مالیاتی بالا، راه اندازی سامانه دریافت الکترونیکی است. اگرچه این سیستم قرار بود وصول مالیات را کارآمدتر کند، اما تنها بار بر دوش بازرگانان را افزایش داد. سیستم دریافت الکترونیکی، تاجران را ملزم می‌کند که 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافی را علاوه بر مالیات‌های بالایی که برای واردات کالا پرداخت کرده‌اند، بپردازند. این یک مورد واضح از مالیات مضاعف است و نسبت به تاجرانی که در حال حاضر برای تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه هستند ناعادلانه است.

مشکل دیگری که این مشکل را تشدید می‌کند این است که حتی پس از پرداخت چنین مالیات‌های گزافی، بازرگانان مزایای این مالیات‌ها را از نظر بهبود زیرساخت‌ها و خدمات نمی‌بینند. جاده ها به درستی نگهداری نمی شوند، سیستم فاضلاب در حال فرو ریختن است و امکانات اولیه مانند روشنایی خیابان ها کم است. این نشانه آشکاری است که از مالیات های پرداخت شده توسط بازرگانان به طور موثر استفاده نمی شود و باعث ایجاد حس ناامیدی و ناامیدی در جامعه تجاری می شود.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که اداره درآمد اوگاندا (URA) سیاست مالیاتی خود را مجددا ارزیابی کند و وضعیت اسفناک تجار را در نظر بگیرد. بی انصافی است که مشاغل را با چنین مالیات های بالایی بار بیاوریم و سپس خدمات و زیرساخت هایی را که برای پشتیبانی از فعالیت های آنها نیاز دارند، در اختیار آنها قرار ندهیم. این سیستم ظالمانه مالیاتی نه تنها تجار را از تجارت بیرون می کند، بلکه سرمایه گذاران بالقوه را از آمدن به کشور منصرف می کند.

علاوه بر این، وضعیت کنونی زنگ خطری برای دولت برای اقدام و رسیدگی به نگرانی های شهروندان است. این مسئولیت دولت است که یک محیط تجاری مناسب برای بازرگانان ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که پولی که به سختی به دست آورده‌اند از طریق مالیات بیش از حد از بین نمی‌رود. در نتیجه، مالیات مضاعف از تاجران در اوگاندا یک مشکل جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد. این امر مشکلات عظیمی را برای کسب و کارها ایجاد می کند و مانع رشد اقتصادی می شود. به عنوان یک رهبر انقلابی، زمان آن رسیده است که رئیس جمهور یووری کاگوتا موسوینی با بازنگری در سیاست مالیاتی و حصول اطمینان از اینکه از مالیات های جمع آوری شده به خوبی به نفع همه شهروندان استفاده می شود، اقدام کند و به بازرگانان کمک کند. تنها از طریق چنین اقداماتی است که اقتصاد اوگاندا می تواند شکوفا شود و مردم آن می توانند شکوفا شوند.

نویسنده، Keswa Hakeem، یک تحلیلگر رسانه در دفتر رئیس ملی NRM (ONC) – Kyamboga است.

تلفن: +256762969420

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com



Source link

دیدگاهتان را بنویسید