کمیته کشاورزی پارلمانی می خواهد اختیارات خود را در زمینه قهوه حفظ کند


کمیته کشاورزی، دامداری و شیلات مجلس نمایندگان ابراز نگرانی کرده است که انحلال اداره توسعه قهوه اوگاندا (UCDA)، همانطور که در سیاست منطقی سازی دولت پیشنهاد شده است، به طور قابل توجهی بر صادرات پیشرو کشاورزی این کشور تأثیر می گذارد.

به ریاست محترم. Janet Okori-Moh، کمیته نیاز به حفظ UCDA را با استناد به تعهد دولت به اختیارات اتخاذ شده در سال 2017 برای افزایش تولید قهوه از 3.5 میلیون کیسه به 20 میلیون کیسه تا سال 2030 توجیه کرد.

Okorie-Moe مشاهده کرد که دلایل انحلال این مرجع بیشتر از جانب دولت است و نه UCDA.

«برخی از دلایل ساده‌سازی UCDA اشتباهاتی است که از سوی دولت سرچشمه می‌گیرد و نه از سوی مقامات. اینکه می گویند قهوه دیگر پول نمی آورد و هر درخت قهوه یک و نیم کیلوگرم می دهد تقصیری ندارد، بعضی از درختان 50 ساله هستند مخصوصاً در بوکدی و الگون. اوکوری-مو گفت: دولت مسئول برنامه ریزی و تامین نهال های قهوه جدید برای کشاورزان است.

Okori-Mo حرکت اخیر اتحادیه آفریقا برای اعلام قهوه را به عنوان یک محصول استراتژیک در آفریقا تکرار کرد و خاطرنشان کرد که اکنون زمان آن نیست که دولت تلاش ها برای افزایش تولید قهوه را کند کند.

او در یک جلسه کمیته با مقامات UCDA به رهبری یونس کبیبی، دبیر هیئت مدیره و مدیر امور حقوقی، در روز دوشنبه 15 آوریل 2024 صحبت می کرد که طی آن کمیته لایحه ملی قهوه (اصلاح) 2024 را بررسی کرد.

نمایندگان مجلس انگیزه ساماندهی این سازمان را که طی پنج سال گذشته 202.35 میلیارد دلار درآمد داشته است، زیر سوال برده اند.

«وقتی آنچه را که وزارت کشاورزی، مالداری و شیلات به ما ارائه کرده است، مقایسه می‌کنم که قهوه درآمدی ندارد، و آنچه UCDA ارائه کرده است، منطقی نیست. آن‌ها می‌خواهند سازمانی که از دولت حمایت می‌شود را تعطیل کنند.»

این کمیته از پروژه های در حال انجام تحت UCDA به ارزش 518.9 میلیارد کرون مطلع شد که وزارت کشاورزی پس از انحلال این قانون با تصویب این لایحه به ادامه آنها نیاز دارد.

برای UCDA، پروژه ها محکوم به شکست هستند زیرا نیاز به بازرسی به موقع با نیروی انسانی کافی دارند.

کبیبی با بیان اینکه تأخیر در هر یک از فرآیندها منجر به از دست دادن درآمد ارزی، اعتبار و هزینه های قانونی می شود، افزود: این مرجع با شکایت های متعددی به دلیل تاخیر در پرداخت به کشاورزان نهالستان قهوه به مبلغ 1.9 میلیارد تومان مواجه است .

مقامات UCDA نگران بودند که هیچ نشانه ای مبنی بر ادغام مجدد کارکنان در وزارتخانه وجود نداشته باشد. در نتیجه، کبیبی هزینه های انحلال دولت از طریق پرداخت های بیکاری را 16.32 میلیارد دلار سنگاپور اعلام کرد که متفاوت از 3.40 میلیارد دلار سنگاپور در بیانیه تأثیر مالی این وزارتخانه است.

ما نمی‌توانیم توجیه آنها را برای هزینه‌ها و پس‌اندازهایی که قصد دارند انجام دهند درک کنیم – آنها می‌گویند که قهوه دیگر در سال مالی 2022/2023 سودآور نیست، UCDA 25.8 میلیارد کرون به صندوق تلفیقی کمک کرده است. Alfred Okwire، مدیر برنامه ریزی و توسعه کسب و کار UCDA، گفت: ما دولت را برای تأمین بودجه دیگر اولویت هایش تأمین می کنیم.

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com



Source link

دیدگاهتان را بنویسید