چرا قاضی دادگاه عالی Sekana پرونده ریچارد بیروگابا برای برکناری پاتریک آیوتا از ریاست NSSF را رد کرد؟


موسی سکانا قاضی دادگاه عالی روز جمعه پرونده ریچارد بیاروگابا را که به دنبال برکناری پاتریک آیوتا از سمت رئیس صندوق تامین اجتماعی ملی (NSSF) بود، رد کرد. قاضی گفت که دادگاه نمی تواند انتصاب آقای آیوتا را لغو کند زیرا این انتصاب بر اساس توصیه هیئت مدیره بوده است.

در سال 2021، بین وزیر جنسیت، کار و توسعه اجتماعی، بتی اونگ امگیری، و آقای بیاروگابا، متقاضی، در صندوق تامین اجتماعی ملی اختلاف نظر وجود داشت. وزیر با ادعای اینکه به طور خودکار در 60 سالگی بازنشسته می شود، سعی کرد قرارداد با بیاروگاب را زودتر فسخ کند. با این حال، بیاروگابا به لطف مداخله دادستان کل توانست دوره دوم خود را سپری کند.

متقاضی، ریچارد بیاروگابا، به دنبال اعتراض به تصمیم صندوق تامین اجتماعی ملی (NSSF) مبنی بر عدم تمدید قرارداد خود به عنوان مدیر بود. هیئت مدیره بازگرداندن پاتریک آیوتا و بیاروگابا را توصیه کرد، اما تنها آیوتا به دلیل اتهامات نادرست مالی و سایر رفتارهای نادرست علیه بیاروگابا بازگردانده شد.

با این حال، بیاروگابا در گزارشی از سوی بازرس کل دولت از این اتهامات پاک شد. با این حال، به دلیل تعصب و خصومت شخصی، اعاده به خدمت رد شد. یک معاون مدیر عامل طبق قوانین NSSF فاقد صلاحیت تلقی می شد که حداقل یک سال در این پست خدمت نکرده بود و هیئت مدیره از ارتقاء او به سمت مدیر خودداری می کرد.

بیاروگابا مدعی است استقلال شورا زمانی که تصمیم گرفت قرارداد خود را خودسرانه و تحت نفوذ ناروا وزیر آمونگا تمدید نکند، به خطر افتاد.

بر این اساس، بیاروگابا از دادگاه درخواست داد تا حکم مانداموس به وزیر دستور دهد تا به وظیفه قانونی خود برای تکمیل انتصاب مجدد متقاضی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی ملی مطابق با توصیه های شورا و انجام شود. شورا. قانون ایجاب می کند

وی همچنین در دادخواست خود از دادگاه خواست تا حکمی را برای فراخواندن و لغو تصمیم وزیر در نامه مورخ 18 اوت 2023 مبنی بر انتصاب آقای پاتریک آیوتا به عنوان مدیر عامل صندوق صادر کند، سمتی که او نیست. مجاز به اقدام

همچنین از دادگاه خواست تا حکمی مبنی بر منع/ممنوعیت آقای پاتریک آیوت به عنوان مدیر عامل صندوق صادر کند، سمتی که وی صلاحیت تصدی آن را ندارد.

با این حال، موسی سکانا، قاضی دادگاه عالی در حکم خود توضیح داد که متقاضی به وضوح تعصب یا نقض قواعد عدالت طبیعی را نشان نداده است. «متقاضی توسط نهادهای مختلف، از جمله پارلمان و IGG، نه به ابتکار پاسخ دهنده دوم، بلکه بر اساس دستور قانونی و قانون اساسی سازمان های مختلف دولتی مورد بررسی قرار گرفت. من این اتهام را بی اساس می دانم.»

او توضیح داد که از آنجایی که آقای آیوتا به عنوان معاون رئیس و سرپرست مدیر فعالیت می کرد، متقاضی این انتصاب را به چالش کشید و ادعا کرد که این انتصاب غیرقانونی است. به گفته متقاضی، تصمیم هیئت مدیره مبنی بر پیشنهاد انتصاب پاسخگوی سوم غیرمنتظره بوده است. او پیشنهاد کرد که اقدام قانونی فعلی وضعیت موجود را حفظ خواهد کرد. با این وجود، شورا روند انتصاب را بدون مانع از دستورات دادگاه ادامه داد. اعتراض تجدیدنظرخواه که بر نقش دوگانه خوانده سوم متمرکز بود، بی‌اساس است زیرا خوانده سوم به صراحت اعلام کرد که شخص دیگری سمت معاونت مدیر عامل را بر عهده داشته است. ضمناً امکان اعتراض به تصمیم وزیر بر اساس پیشنهاد هیأت وجود ندارد مگر اینکه هیأت در جریان رسیدگی قانونی قرار گیرد.

«این دادگاه نمی‌تواند انتصاب خوانده سوم را که نتیجه توصیه شورا بوده، لغو کند. قاضی سکانا گفت که چنین تصمیمی اصل انصاف را نقض می کند و به منزله محکومیت شورا به دلیل نداشتن تصمیم برای تعیین پاسخگوی سوم است.

او حکم داد که انتصاب آقای آیوتا اقدامی است که در آن وزیر کار و توسعه اجتماعی به عنوان وزیر مسئول امور NSSF از طریق گزارش و وظایف نظارتی پس از اعمال نظر وی در اعمال قدرت و پایبندی به قانون به عنوان وزیر مسئول در امور NSSF است. تجویز شده است. و در صورت فقدان هرگونه توجیه یا نقض قانون، مداخله نخواهد کرد.

دادگاه در مورد سوء استفاده یا سوء استفاده از قدرت به سادگی قضاوت نخواهد کرد و این واقعیت را در نظر می گیرد که نهاد تصمیم گیرنده بهترین قاضی در مورد وضعیت است. این برنامه با شکست مواجه می شود و بدون هیچ ترتیبی در مورد هزینه ها رد می شود. این چنین دستور داده شده است.»

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com



Source link

دیدگاهتان را بنویسید