تغییر شغل در دانمارک


او یک حرفه ای با تحصیلات عالی از جنوب اروپا بود و وظیفه من این بود که در نقش جدیدش در یک شرکت بزرگ دانمارکی به او کمک کنم تا با فرهنگ تجاری سازگار شود.

مدتی با هم کار کرده بودیم که متوجه شدم او هنوز لینکدین خود را به روز نکرده است. با توجه به مشخصات او، او هنوز در قسمت دیگری از اروپا است و برای یک شرکت کاملا متفاوت کار می کند.

از او پرسیدم – یعنی کار جدیدت را دوست نداری؟

گفت نه، خیلی دوستش دارم. اما ممکن است یکی دو سال دیگر بخواهم در جای دیگری کار کنم و نمی‌خواهم لینکدین من ناامن به نظر برسد که انگار در حال کار هستم.

به او گفتم که در دانمارک که یکی از بالاترین سطوح تحرک شغلی در OECD را دارد، جهش شغلی مشکلی نیست. تا 20 درصد دانمارکی ها امسال شغل جدیدی خواهند داشت.

دانمارکی ها بیشتر از سایر نقاط اروپا شغل خود را تغییر می دهند

و فقط کارگران جوان نیستند. افرادی که در اوج شغل خود هستند در دانمارک بیشتر از سایر نقاط اروپا شغل خود را تغییر می دهند و حتی برای افراد بالای 55 سال، تحرک شغلی بالاست.

در حقیقت، اگر در دانمارک مرتباً شغل خود را تغییر ندهید، یا حداقل اگر چند سال در آن شرکت بوده‌اید، شغل خود را در یک شرکت تغییر دهید، ممکن است مردم تعجب کنند که چرا.

(من در این مورد در نسخه صوتی کتابم چگونه در دانمارک کار کنیم صحبت می کنم که اکنون در Amazon Audible، Saxo، Apple Books و دیگر فروشگاه های خوب موجود است.)

“امنیت انعطاف پذیر” – آسان برای استخدام و اخراج

تغییرات شغلی مکرر بازتابی از مفهوم دانمارکی است امنیت انعطاف پذیر – انعطاف پذیری با امنیت دولت رفاه. منطق این است که استخدام افراد آسان و اخراج آنها بسیار آسان تر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر از جمله سوئد است. هیچ شغلی برای زندگی در دانمارک وجود ندارد.

گاهی اوقات این تصمیم شماست که شغلتان را تغییر دهید. گاهی اوقات کارفرمایان شما تصمیم می گیرند که زمان تغییر شغل شما فرا رسیده است.

اما هیچ کدام شرم آور یا شرم آور تلقی نمی شوند. رها کردن شما در دانمارک باعث مرگ شغلی نیست.

بالش نرم دولت رفاه دانمارک

شهروندان بین المللی در دانمارک همیشه این را نمی دانند.

من یک آشنای فرانسوی داشتم که در دانمارک مدیر بود و مدیران ارشد به او گفتند که باید 5 نفر از تیمش را رها کند. خیلی ناراحت بود شب قبل نمی توانست بخوابد، شکمش درد می کرد. باید به این بیچاره ها می گفت که بیکار شدند.

وقتی لحظه فرا رسید و او خبر بد را داد، اتاق برای لحظه ای ساکت شد. کارگران قطعا راضی نبودند.

اما ناگهان آنها قوی تر شدند. یکی گفت: “خب، بالاخره وقت دارم تا ساختن باغم را تمام کنم.” یکی دیگر گفت: “برای دیدن نوه هایم در استرالیا می روم!”

این افراد بالشتک نرم سیستم رفاه دانمارک را برای فرود آمدن داشتند.

ترس کمتر به دلیل خدمات حمایت شده توسط مالیات

در وهله اول، حداقل سه ماه دستمزد به طور کامل پرداخت شده است، در صورتی که مدت طولانی تری با شرکت کار کرده باشند تا شش ماه. سپس آنها تا دو سال از حمایت درآمدی دولتی برخوردار خواهند شد، به علاوه در صورت تمایل، بازآموزی رایگان خواهند داشت.

البته، آن‌ها خودشان پیشاپیش با مالیات‌های غول‌پیکر دانمارکی و حقوق اتحادیه‌شان هزینه آن را پرداخته بودند، اما دانستن اینکه بالشتک نرم آنجا بود، نگرش بسیار متفاوتی نسبت به بیکاری قریب‌الوقوعشان به آنها داد. آنها نمی ترسیدند زیرا شما اغلب در کشوری هستید که کمتر از این خدمات مالیاتی پرداخت می شود.

اگر با ویزای کاری اینجا در دانمارک باشید، اوضاع کمی متفاوت است. در این صورت، از دست دادن شغلتان ممکن است به این معنا باشد که فقط چند ماه فرصت دارید تا شغل جدیدی پیدا کنید تا مجبور شوید به خانه بازگردید. همچنین تغییر شغل را کمی پیچیده تر می کند زیرا کارفرمای جدید شما باید ویزای شما را به عهده بگیرد.

اما پس از دریافت اقامت دائم دانمارک، می توانید به چرخ و فلک تغییر شغل دانمارک نیز بپیوندید.

مطالعات خود را به روز نگه دارید

از آنجایی که کارفرمای شما تقریباً در هر زمانی می‌تواند شما را رها کند – محدودیت‌های کمی وجود دارد، اما زیاد نیست – وظیفه شما به عنوان یک کارمند دانمارکی این است که هوشیار باشید. شما باید تحصیلات خود را به روز نگه دارید، دائماً چیزهای جدیدی در زمینه خود بیاموزید و لینکدین خود را تازه نگه دارید.

و اگر می خواهید به دنبال شغل جدیدی بگردید، می توانید. لازم نیست به کارفرمای فعلی خود بگویید که به دنبال آن هستید.

می توانید مستمری خود را با خود ببرید

نگران بازنشستگی خود نباشید – اگر از یک شرکت خصوصی به یک شرکت خصوصی تبدیل شوید، می توانید مستمری خود را با خود ببرید. اگر از شغل دولتی به صنعت خصوصی می روید کمی متفاوت است، اما در نهایت در صورت تغییر شغل، پس انداز بازنشستگی خود را از دست نخواهید داد.

اگر چیز جدیدی پیدا کردید، قرارداد یا قرارداد اتحادیه شما معمولاً از شما می‌خواهد که قبل از ادامه کار، یک تا سه ماه به کارفرمای فعلی خود اطلاع دهید، اگرچه گاهی اوقات شرکت از شما می‌خواهد فوراً آن را ترک کنید.

اگر با اطلاعات محرمانه سروکار دارید یا به سراغ یک رقیب می روید، اغلب این اتفاق می افتد. آنها فقط می خواهند شما را از دفتر خارج کنید.

اما شما همچنان برای مدت اعلان حقوق دریافت می کنید.

شفافیت در دانمارک

تغییر شغل معمولاً با شفافیت معمول دانمارکی انجام می شود. مزخرف زیادی وجود ندارد، و این شامل مواردی است که اشتباه می شود.

من افراد زیادی را دیده ام که در لینکدین پست می کنند که برای چند ماه به شرکت X پیوسته اند و به سرعت مشخص شد که مناسب نیست، بنابراین اکنون آنها خوشحال هستند که موقعیت جدید خود را در شرکت Y اعلام کنند – یا که آنها اکنون برای فرصت ها باز هستند، آیا شما از آنها چیزی می شناسید؟

این نوع صداقت شما را در دانمارک دوست داشتنی تر می کند.



دیدگاهتان را بنویسید