آیا برای کار در دانمارک نیاز به یادگیری زبان دانمارکی دارید؟


در یکی از سمینارهایم با مردی ایرلندی آشنا شدم که عاشق یک زن دانمارکی شده بود. او موافقت کرد که به دانمارک برود و فکر کرد که اگر زبان دانمارکی را یاد بگیرد برای آینده شغلی او بهتر است.

چرا نروژی را یاد نمی گیرید؟ دوست دخترش با خوشحالی گفت: راحت تر است.

پسر بیچاره شروع به یادگیری زبان نروژی کرد، اما دوست خنده اش به او گفت که پیشنهاد او نمونه ای از طنز معروف دانمارکی است.

اما او درست می‌گفت که نروژی احتمالاً راحت‌تر قابل درک است. یادگیری زبان دانمارکی دشوار است، حتی اگر به زبان نزدیکش انگلیسی و آلمانی صحبت کنید.

در حالی که درک زبان نوشتاری خیلی سخت نیست، زبان گفتاری یک سردرد است. دانمارکی‌ها فقط بخش‌های کوچکی از هر کلمه را تلفظ می‌کنند و آن قسمت‌های کوچک را با هم می‌شکنند.

این کلمه در فرهنگ لغت نبود

یک خارجی ماجرای دو پسری را که در قطار در حال رد و بدل کردن کارت فوتبال دیده بود برایم تعریف کرد. “داویلیک!''داویلیک” – پسرها به فریاد ادامه دادند.

خارجی که تلاش زیادی برای یادگیری زبان دانمارکی داشت، سعی کرد «داویلیک» را در فرهنگ لغت خود جستجو کند – فایده ای نداشت. چنین کلمه ای وجود نداشت.

فقط چند ماه بعد متوجه شد که آنها می گویند: نمیخوام! یا “من نمی خواهم این معامله را انجام دهم.”

حتی سوئدی‌ها و نروژی‌ها در درک زبان دانمارکی مشکل دارند.

“آیا می توانم به شما فشار بیاورم؟” و عبارات مفید دیگر

اگر فقط چند ماه در دانمارک هستید، ممکن است ارزش وقت گذاشتن برای یادگیری چیزهای بیشتر از ادب دانمارکی را نداشته باشد.

بنابراین زیرا دانستن “متشکرم” نیز خوب است لطفا برای “ببخشید” وقتی با کسی برخورد می کنید. (دانمارکی ها همیشه نمی گویند لطفا خودشان – آنها فقط بلافاصله شارژ می کنند یا می گویند آیا می توانم کمی فشار بیاورم؟، که به “آیا می توانم به شما فشار بیاورم” ترجمه می شود، اما هنوز هم یک کلمه خوب برای دانستن است.)

فعلا ممنون, “در حال حاضر متشکرم” روش خوبی برای تشکر از افرادی است که بخشی از وقت خود را به شما اختصاص داده اند. دفعه بعد که آنها را دیدید، می توانید بگویید: برای آخرین بار متشکرمیا “ممنون برای آخرین باری که با هم بودیم.”

انگلیسی به عنوان یک زبان شرکتی

ممکن است در شرکتی استخدام شده باشید که زبان انگلیسی آن به عنوان زبان شرکتی است. از نظر فنی، این بدان معنی است که تمام جلسات باید به زبان انگلیسی برگزار شود و ایمیل ها و اسناد شرکت نیز باید به زبان انگلیسی باشد. گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما حداقل این سیاست رسمی است.

آنچه اغلب در شرکت هایی که انگلیسی را به عنوان زبان شرکتی خود انتخاب می کنند اتفاق می افتد این است که آنها به یک خانه تقسیم می شوند.

خارجی ها و جوانان دانمارکی که به خوبی انگلیسی صحبت می کنند در یک طرف و برخی از دانمارکی های مسن که با زبان انگلیسی مشکل دارند در طرف دیگر قرار دارند.

دانمارکی ها با زبان انگلیسی دست و پنجه نرم می کنند

به عنوان یک خارجی، ممکن است کمی از این دانمارکی های مسن تر احساس رنجش کنید. آنها یک نکته دارند – الزام انگلیسی احتمالاً زمانی که آنها در حرفه خود بودند تحمیل شده است.

برای فردی که به زبان خود متخصص فنی است، ممکن است ناخوشایند باشد که به دلیل پیوستن شما به تیم، با یک جلسه به زبان انگلیسی مواجه شود.

اگر در اطراف شما ناراحت به نظر می رسند، احتمالاً به همین دلیل است. لطفا سعی کنید این را شخصی نگیرید.

دانمارکی هایی که با زبان انگلیسی دست و پنجه نرم می کنند در واقع یک هدیه برای شما هستند زیرا وقتی شروع به یادگیری زبان دانمارکی می کنید، خوشحال می شوند که به شما اجازه دهند با آنها تمرین کنید. (این یک شکایت همیشگی از سوی خارجی هاست که دانمارکی ها با شنیدن لهجه خارجی به زبان انگلیسی تغییر می کنند.)

یادگیری زبان دانمارکی به معنای فرصت های شغلی بیشتر است

اگر قصد دارید بیش از یک سال یا بیشتر در دانمارک بمانید، ایده خوبی است که زبان دانمارکی را یاد بگیرید – و ویزای شما ممکن است به انجام این کار نیاز داشته باشد.

حتی اگر مجبور نیستید، اگر قصد دارید به دانمارک متعهد شوید، بهتر است زبان دانمارکی را یاد بگیرید. این کار زندگی روزمره را آسان‌تر می‌کند: هر بار که با یک وب‌سایت یا پیام صوتی که فقط به زبان دانمارکی در دسترس است مواجه می‌شوید، دیگر نمی‌خواهید موهایتان را بیرون بکشید.

شما فرصت های شغلی بیشتری خواهید داشت زیرا حدود نیمی از موقعیت های شغلی در دانمارک در دولت ملی، منطقه ای یا محلی است. تقریباً همه مشاغل دولتی نیاز به دانش کاری زبان دانمارکی دارند.

زندگی اجتماعی به زبان دانمارکی انجام می شود

همچنین، بیشتر زندگی اجتماعی در دانمارک به زبان دانمارکی است: دانمارکی‌ها به‌طور قابل‌توجهی می‌خواهند با یکدیگر به زبان دانمارکی صحبت کنند، به‌خصوص زمانی که با آبجو در دست سر کار نیستند.

تجربه من وقتی برای اولین بار وارد شدم این بود که وقتی من آنجا بودم با مهربانی انگلیسی صحبت می کردند، اما به محض اینکه لحظه ای وقت گذاشتم و تلفن را پاسخ دادم یا یک تور دیگر را سفارش دادم، مکالمه به دانمارکی تغییر کرد.

وقتی برگشتم، مدتی به زبان دانمارکی ادامه یافت تا اینکه آن را قطع کردم یا تا زمانی که فردی مهربان با اکراه مکالمه را به انگلیسی برگرداند.

یادگیری زبان دانمارکی شما را به بخشی کامل از جامعه دانمارکی تبدیل می کند. شما می توانید مانورهای پشت صحنه در دفتر را با دقت بیشتری دنبال کنید و به بحث های معمول ناهار در مورد سیاست دانمارک و تلویزیون دانمارک بپیوندید.

اگر بچه دارید یا قصد دارید بچه دار شوید، می توانید از مهد کودک با دوستان دانمارکی زبان آنها ارتباط برقرار کنید.

بدون نیاز به عجله به Google Translate تا بفهمید چگونه بگویید “دست از زدن سگ برداریدبه زبان دانمارکی می تواند به تنهایی ارزش ساعت های طولانی مطالعه را داشته باشد.

مکان هایی برای تمرین دانمارکی

اولین دوستی یا آشنایی که با دوستان دانمارکی برقرار می کنید احتمالا به زبان انگلیسی خواهد بود. در بیشتر موارد، لینک هایی که به زبان انگلیسی شروع می شوند به زبان انگلیسی ادامه می یابند.

بنابراین اگر می خواهید دانمارکی خود را تمرین کنید، احتمالاً باید با دانمارکی های جدید دوست شوید یا به گروه هایی بپیوندید که زبان دانمارکی زبان فرانسه است.

گروه های هواداران فوتبال برای تیم محلی آماتور، شوراهای انجمن محله یا ساختمان، انجمن های والدین در صورت داشتن فرزندان در مدرسه دانمارکی، و گروه های سیاسی محلی گزینه های خوبی هستند. اینها مکان هایی هستند که دانمارکی ها می خواهند به زبان دانمارکی صحبت کنند.

نکته دیگری که من به خارجی هایی که می خواهند زبان دانمارکی خود را تمرین کنند ارائه می کنم این است که به دنبال برنامه های Elderlearn باشند که توسط بسیاری از شهرداری ها اجرا می شود.

این سازمان ها ملاقات های منظمی را با یک فرد مسن مهربان اما تنها ترتیب می دهند که تا زمانی که بخواهید با شما به زبان دانمارکی چت می کنند.

———-

کتاب صوتی نحوه کار در دانمارکاین گزیده ای از کتاب کی زاندر ملیش، چگونه در دانمارک کار کنیم: نکاتی برای یافتن شغل، موفقیت در کار، و درک رئیس دانمارکی خود است، که در آمازون، گوگل بوک، اپل بوک، ساکسو بوکز، و بارنز و در دسترس است. Noble Nook یا از فروشگاه اینترنتی ما. کتاب صوتی به زودی.



دیدگاهتان را بنویسید